Konferencja inaugurująca działanie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Waniorowie pod hasłem „Budujemy mosty do lepszej jakości nauki, czyli o inkluzji w edukacji oraz roli i zadaniach SCWEW”

19 września 2025 roku na terenie Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego „Bażyna” w Pogorzelicy odbyła się konferencja inaugurująca działanie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Waniorowie. Wydarzenie odbywało się pod hasłem „Budujemy mosty do lepszej jakości nauki, czyli o inkluzji w edukacji oraz roli i zadaniach SCWEW”. Poświęcone było roli Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą w procesie podnoszenia jakości kształcenia oraz perspektywom rozwoju edukacji dostosowanej do potrzeb każdego ucznia. Celem spotkania było również zaprezentowanie społeczności lokalnej nowego elementu w systemie edukacji, jakim jest SCWEW.

W pierwszej części konferencji miało miejsce powitanie gości oraz wygłoszono wystąpienia okolicznościowe. Konferencję otworzył Starosta Gryficki – Ryszard Chmielowicz oraz Dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Waniorowie i zarazem liderka SCWEW w Waniorowie – Renata Gródecka.

Jako pierwsza głos zabrała Emilia Ruta – specjalistka ds. monitorowania i rozliczania projektów grantowych z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. W imieniu dyrektora ORE Andrzeja Suchenka oraz głównej kierowniczki merytorycznej projektu Agnieszki Pietryki odczytała list dedykowany specjalnie na konferencję. Podkreślono w nim, że SCWEW w Waniorowie jest pierwszą tego typu placówką w województwie zachodniopomorskim i dołączył do grona 14 placówek wyłonionych w I edycji konkursu grantowego. Będzie częścią systemu wspierającego nauczycieli i specjalistów z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Zapewniono, że ORE będzie wspierał SCWEW w Waniorowie na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia.

Następnie przemówiła Agnieszka Mackojć – Zachodniopomorska Wicekurator Oświaty. Wyraziła dumę i szacunek wobec dyrekcji i kadry MOS w Waniorowie za dostrzeganie potrzeb, odwagę oraz merytoryczne przygotowanie projektu i jego realizację.

W imieniu Urszuli Pańki – dyrektora ZCDN w Szczecinie głos zabrała dr Agnieszka Jankowska, podkreślając, że edukacja włączająca jest możliwa i niezbędna oraz wyrażając zadowolenie z faktu, że w powiecie gryfickim zaistniała przestrzeń do jej realizacji.

Z kolei Adrian Żoła – przedstawiciel Powiatu Gryfickiego, wyraził zadowolenie z udziału w projekcie i zapewnił o wsparciu dla idei edukacji włączającej ze strony powiatu. Podkreślił, że dla ludzi zajmujących się edukacją najważniejsze jest dobro dziecka, a edukacja włączająca daje ku temu możliwości.

W części merytorycznej znalazły się wystąpienia prelegentów oraz panel dyskusyjny. Jako pierwsza głos zabrała Jolanta Nawrocka ekspertka do spraw funkcjonowania SCWEW z ORE w Warszawie, która przedstawiła ideę budowania skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW-ach w skali ogólnokrajowej oraz przybliżyła rolę ORE w rozwoju dostępnej edukacji i wsparciu realizowanym przez SCWEW-y.

Następnie głos zabrała Renata Gródecka – lider SCWEW w Waniorowie. Zaprezentowała model SCWEW wdrożony w Waniorowie, jego główne założenia, cele, wyzwania, przedstawiła kadrę specjalistycznego centrum oraz placówki objęte wsparciem. Głównym założeniem projektu jest zwiększenie dostępności edukacji dla dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. W ramach działania SCWEW w Waniorowie wsparciem objętych zostało pięć ogólnodostępnych placówek oświatowych z terenu powiatów gryfickiego i goleniowskiego: Szkoła Podstawowa nr 2 w Płotach, Szkoła Podstawowa w Brojcach, Technikum Zawodowe w Zespole Szkół im. Wincentego Witosa w Płotach, Szkoła Podstawowa w Cerkwicy oraz I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie. Zostały przedstawione także zbiorcze informacje z diagnoz pogłębionych przeprowadzonych przez specjalistyczne centrum na wstępnym etapie jego działania. Lider Renata Gródecka zaznaczyła, że w działalności SCWEW-u cenne jest to, że praktycy uczą praktyków, że uczymy się od siebie nawzajem. Podkreśliła również, że SCWEW w Waniorowie postara się spełnić oczekiwania placówek związane z udziałem w projekcie.

Kolejnym prelegentem była prof. UAM w Poznaniu dr hab. Beata Jachimczak. Przedstawiła refleksję nad miejscem SCWEW w systemie wsparcia edukacji w wystąpieniu o nieco przewrotnym tytule „SCWEW. (Nie)potrzebny element systemu wsparcia edukacji dla wszystkich”.

Następnie miała miejsce prelekcja Doroty Dobrosolskiej, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gryficach. Poświęcona była edukacji włączającej oraz współpracy szkół i poradni w zakresie wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Podczas konferencji nie zabrakło również wypowiedzi na ważne, aktualne problemy dotyczące dzieci i młodzieży. Jacek Pawłowski – psycholog, suicydolog podzielił się własnymi przemyśleniami i doświadczeniami praktyka w zakresie tematu „Jak być latarnią w burzy – wspieranie dziecka w trudnych emocjach i zapobieganie kryzysom samobójczym”.

Z kolei SSR Irena Sachajska-Krzyśka – Wiceprezes Sądu Rejonowego w Gryficach, Przewodnicząca III Wydziału Rodzinnych i Nieletnich przedstawiła zagadnienia na temat nowych standardów wysłuchania małoletniego w prelekcji „Dziecko i jego głos. Nowe standardy wysłuchania małoletniego”.

Ostatnim prelegentem była Weronika Dwojakowska – pedagog specjalny w Szkole Podstawowej nr 5 w Szczecinie, asystentka w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Szczecińskiego. W prezentacji „Świat widziany oczami innych” pokazała, jak odbierają rzeczywistość uczniowie ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, zachęcając tym samym do budowania mostu w postaci warsztatu zrozumienia.

Zwieńczeniem konferencji był panel dyskusyjny pod hasłem „Meandry inkluzji szkolnego bycia – ku edukacji jutra”, którego moderatorem była Beata Borowska-Podsiadła – dyrektor Zespołu Placówek Resocjalizacyjnych w Brzegu Dolnym. W poprowadzonej dyskusji, skłoniła rozmówców do refleksji na temat tego, jak postrzegają edukację jutra, czyli szkołę dla swoich dzieci, wnuków, jaką chcieliby, aby była, jaka powinna być? Uczestnicy konferencji mogli poznać wizję szkoły z różnych perspektyw, a mianowicie z punktu widzenia dyrektora szkoły, pedagoga specjalnego, przedstawiciela organu prowadzącego, pracownika naukowego, terapeuty, prawnika, nauczyciela. Wybrzmiewały głosy, że szkoła jutra to szkoła elastyczna i dostosowana, tzn. szyta na miarę każdego ucznia, w której ważne są relacje, która uczy przestrzegania prawa, daje poczucie godności, reaguje na hejt, która ma zgodny z prawem system oceniania, uczy dzieci walki o siebie, która nie szuka deficytów dziecka, tylko jego potencjału, talentów, na których można zbudować kapitał ludzki. Niektórzy rozmówcy opowiedzieli się za tym, że placówki specjalne winny otrzymać miano placówek specjalistycznych, z uwagi na wysoką jakość świadczonych usług specjalistycznych oraz pejoratywne skojarzenia. Podkreślono również, że konkretne zmiany w edukacji, w tym te związane z edukacją włączającą, wymagają rozwiązań systemowych i wsparcia finansowego Zwrócono uwagę, że ważnym ogniwem szkoły przyszłości są rodzice, ich edukacja oraz obecność i wsparcie dziecka. Padały również stwierdzenia, że inkluzja jest zupełnie innym podejściem do edukacji i wymaga zmian w myśleniu. Jedna z rozmówczyń podkreśliła, że pełnosprawność jest kwestią czasową, niepełnosprawność może dotknąć każdego, choćby ze względu na starość. Dodała również, że nie zmienimy całego świata, ale ile możemy, tyle powinniśmy zmienić. Podsumowując dyskusję moderator Beata Borowska-Podsiadła stwierdziła, że edukacja włączająca to nowy trend, który wyznacza kierunek myślenia, iż należy szukać potencjału dziecka i z tym potencjałem wypuścić je w świat. Podziękowała także za owocne i inspirujące obrady.

Konferencję podsumowała i zakończyła lider SCWEW w Waniorowie Renata Gródecka dziękując wszystkim zaproszonym prelegentom, gościom i uczestnikom za przyjęcie zaproszenia, zaangażowanie, kreatywność i poziom merytoryczny spotkania. Zaprosiła również do współpracy wszystkie organy pracujące na rzecz dzieci, uczniów, podopiecznych. Podkreśliła, że w zmieniającym się świecie zmieniają się potrzeby dzieci, dlatego warto „być latarnią”, „budować mosty”, słyszeć „dziecko i jego głos”, widzieć „oczami innych” i działać na rzecz systemu wsparcia edukacji dla wszystkich.

Organizatorem konferencji było Starostwo Powiatowe w Gryficach oraz Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Waniorowie. Patronat honorowy objęli: Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, Zachodniopomorski Kurator Oświaty oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Natomiast patronat medialny sprawowały: TVP 3, TVP Info i SuperPortal24. Moderatorem konferencji była dr Grażyna Maniak prof. ZPSB.